Konkreta kom-igång-tips som stärker hantverksföretagets kassaflöde och tryggar framtidenVi skulle vilja ställa en fråga till dig som är vd eller ekonomichef på ett företag som sysslar med hantverk och installationer: Hur ser dina intäkter ut? Kommer de i stora klumpar några gånger om året eller utgör de en ström av många små betalningar? Vi misstänker att de kommer mer sällan men i större sjok. Det är så entreprenadföretag arbetar. Utför uppdraget – få betalt – gå vidare till
Konkreta kom-igång-tips som stärker hantverksföretagets kassaflöde och tryggar framtiden
Vi skulle vilja ställa en fråga till dig som är vd eller ekonomichef på ett företag som sysslar med hantverk och installationer:
Hur ser dina intäkter ut?
Kommer de i stora klumpar några gånger om året eller utgör de en ström av många små betalningar?
Vi misstänker att de kommer mer sällan men i större sjok. Det är så entreprenadföretag arbetar. Utför uppdraget – få betalt – gå vidare till nästa jobb.
Fördelar med service och eftermarknad
I alltför många fall utnyttjas inte möjligheten att koppla ett serviceavtal till den nyligen utförda entreprenaden. Dumt, tycker vi. För det där icke-existerande serviceavtalet har många potentiella fördelar:
Några konkreta råd
Relationen med kunderna har ni redan. Personalen har ni också. Men vanan och erfarenheten av att binda upp era entreprenadkunder på ett serviceuppdrag saknas.
Sugen på att trygga ditt företags framtid, öka lönsamheten och, därmed, företagets värde? Bra. Här är några konkreta kom-igång-tips:
Är det verkligen så lätt?
Vi vet vad ni tänker. Är det inte ett digert arbete att skapa en organisation och tillföra resurser för att öppna upp ett nytt affärsområde? Med modernt IT-stöd är dock investeringen i administration och overhead försumbar. En arbetsorder är en arbetsorder, oavsett om det är inom ramarna för en entreprenad eller ett serviceavtal. Kompetensen har ni redan – det som krävs är att era resurser finns tillgängliga när kunden vill ha sin service utförd. Och handen på hjärtat: Visst finns det luckor att fylla såväl innan som under och efter entreprenaderna?
Den goda vanan att komplettera entreprenaden med service kan bli er billigaste och mest lönsamma investering någonsin.
Hantverksdata har grunden i ett av Sveriges äldsta dataföretag. Vi har utvecklat affärssystem sedan 70-talet. Redan från början riktade vi in oss på att utveckla systemen för de olika entreprenad- och servicebranscherna. Idag är vi omkring 100 anställda med bolag i fyra av våra nordiska länder - Sverige, Finland, Danmark och Norge. Vi är marknadsledande inom el-, VVS- måleri- och glasbranschen med våra moduluppbyggda system. Dessutom expanderar vi kraftigt inom övriga service- och entreprenadbranscher som bygg, larm, golv, plåt & vent, kyla och hiss. Sammanlagt har vi ca 4 000 företag som kunder med runt 35 000 användare inom de olika branscherna. Bara i vårt mobila system Entré Portal har vi drygt 19 000 användare. Vårt mål är att underlätta hantverkarens arbete och vardag med våra tjänster och programvaror.