2018-08-27 13:26Pressmeddelande

Hantverksdata och Orderstyrning blir Nordens klart ledande aktör - ska fortsätta digitaliseringen av de nordiska hantverksbranscherna

Hantverksdata växer!Hantverksdata växer!

Hantverksdata, nordens ledande aktör av affärssystem till hantverksbranscherna, med Adelis som ny majoritetsägare, får nu sällskap av Orderstyrning. Två verksamheter som ingår en nära allians med ambitionen att fortsätta driva digitalisering för hantverkare i Norden.

Hantverksdata och Orderstyrning har tillsammans nästan 50 000 användare och blir därmed en  ännu starkare aktör av system till hantverkare i Norden.

Enligt Joel Russ från investeringsteamet på Adelis är köpet av Orderstyrning ett led i strategin att intaga den internationella marknaden både via uppköp och organisk växt.

- Genom köpet av Orderstyrning, som framgångsrikt digitaliserat orderhanteringen för hantverkare i Danmark, adderar vi nu ännu en marknadsledare till oss, säger Joel Russ.

Joel Russ poängterar att digitaliseringen i byggbranschen går fort framåt och därför krävs det styrka för att hela tiden vara främst i utvecklingen.

Stora synergieffekter med Hantverksdata
Mikael Viotti, VD på Hantverksdata ser Orderstyrning som en spännande partner att gemensamt med, utveckla hantverkarnas vardag.

- Jag ser fram emot ett samarbete där vi kan använda varandras kompetenser och digitala plattformar som leder till ytterligare marknadsandelar i både Sverige och Danmark. Det blir en spännande tid framöver, säger Mikael Viotti.

Orderstyrnings grundare och delägare, Carsten S. Rasmussen, vill öka kompetens och kunskap som möjliggör vidareutveckling av Orderstyrning, vilket är i linje med det växande behovet av digitalisering av företag inom byggbranschen. Tillsammans med Hantverksdata kan vi öka farten på vår utveckling som företag.

För ytterligare information, kontakta:
Mikael Viotti, VD Hantverksdata                                                           +46 70-389 00 93
Joel Russ, investeringsteamet hos Adelis                                            +46 73-543 30 68
Carsten S. Rasmussen, grundare och delägare av Orderstyrning     +45 71 99 63 99

Hantverksdata har mer än 45 års erfarenhet av att marknadsföra affärssystem till de olika hantverksbranscherna. I dag har Hantverksdata över 100 anställda i Sverige, Finland, Norge och Danmark, och omsätter ca 165 MSEK.  Hantverksdata är en ledande leverantör av affärssystem för service- och entreprenadföretag. Totalt har Hantverksdata drygt 4 000 kunder och runt 35 000 användare inom de olika branscherna. Läs mer på www.hantverksdata.se

Om Orderstyrning
Orderstyrning har huvudkontor i Köpenhamn med 25 anställda. Med 12 500 användare fördelat på 1 500 företag är Orderstyrning marknadsledande i Danmark. Läs mer på www.ordrestyring.dk

Om Adelis Equity Partners
Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i Norden. Sedan 2013, då bolagets första fond restes, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i sitt segment med 16 investeringar och mer än 40 följdförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 10 miljarder kronor. För mer information se www.adelisequity.com

Hantverksdata har grunden i ett av Sveriges äldsta dataföretag. Vi har utvecklat affärssystem sedan 70-talet. Redan från början riktade vi in oss på att utveckla systemen för de olika entreprenad- och servicebranscherna. Idag är vi omkring 100 anställda med bolag i fyra av våra nordiska länder - Sverige, Finland, Danmark och Norge. Vi är marknadsledande inom el-, VVS- måleri- och glasbranschen med våra moduluppbyggda system. Dessutom expanderar vi kraftigt inom övriga service- och entreprenadbranscher som bygg, larm, golv, plåt & vent, kyla och hiss. Sammanlagt har vi ca 4 000 företag som kunder med runt 35 000 användare inom de olika branscherna. Bara i vårt mobila system Entré Portal har vi drygt 20 000 användare. Vårt mål är att underlätta hantverkarens arbete och vardag med våra tjänster och programvaror.